Optimalizácií dodávateľov je dôležitý proces v podniku. Na voľbu dodávateľov sa využíva tzv. obstarávací marketing.
Obstarávací marketing je založený na hodnotení trhovej pozície jednotlivých dodávateľov a na posudzovaní dodacích podmienok. Hodnotenie dodávateľov sa zakladá predovšetkým na analýze obstarávacích nákladov.
Hlavné kritéria pri voľbe dodávateľa:
- cena materiálu a cenové zvýhodnenia,
- kvalita materiálu,
- bonita dodávateľa (dobré meno, spoľahlivosť)
- dodacie podmienky (termíny, spôsob prepravy, vzdialenosť dodávateľa)
- platobné podmienky (spôsob platby možnosť úveru)
Všeobecné zásady pri voľbe dodávateľa:
- riziko nákupu sa zmenší, ak sa materiál nakupuje od viacerých dodávateľov,
- malé množstvá materiálu je výhodnejšie nakupovať vo veľkoobchode, väčšie priamo u výrobcu
V optimalizácií dodávateľov je dôležitá nákupná politika. Nákupná politika vychádza z odbytovej stratégie, ktorá vplýva na tvorbu výrobného programu a teda i na potrebu materiálu, poznanie podmienok výroby a dostupnosti materiálových zdrojov a z podmienok záskavania materiálu na obstarávacom trhu.
Nákupná politika sa realizuje prostredníctvom nástrojov nákupnej politiky, ktorá určuje konkrétny postup podniku pri realizácií nákupu materiálu a voľbe dodávateľov.